Kedves Olvasó!

 

Tudnod kell,- hogy a most következő részt nem én írom! (a „kisfiú”)

Mert a „Vén Hülye”- állandóan közbeszól,- hogy NEM ÚGY VOLT!

Ha annyira tudja,- írja meg ezt a részt Ő!

 

Én mosom kezeimet, (ennyit én is szoktam tisztálkodni), minden „felelősség” az Övé!

 

Igaz. Ragaszkodtam hozzá! Mert Ő- ,még kicsi,- nem tudja,

mi miért történt úgy,- és miért nem tudott Ő akkor MINDENT!

 

APÁM.

 

Már rég tudtam, hogy van. Mikor a gyertyát gyujtottuk Anyámmal, hogy a SORS , vagy az ISTEN- épségben hazavezesse. Láttam is. Képen,- ami az ágy fölött lógott, -és amin Anyám csak akkora volt,-hogy nyugodtan a „hóna alá” vehette volna.

 

Híreket is kaptunk Róla. Két havonta egy tábori levelezőlapot, amire csak olyat volt szabad írnia, amit megengedtek a katonáknak, mert ha mást írtak,- nem köldték el.

 

Nekem is rajzolt mindig valamit,(hiszen olvasni nem tudtam), amire Én egy rajzzal válaszoltam.Az utolsó „levelet”-1944 szeptemberében kaptuk. Nem hasonlított az előzőekre! Ez nagyon kusza betükkel volt írva! Afeladás helye se a megszokott volt

 

Az „üzenet se”! Mert ezen egy dal szövege volt,- náhány sor: „Darumadár fenn az égen,- hazafelé szálldogál Aztán a „rajz”:-egy katona-bottal a kezében-néz a távolba...-hazafelé. -Aztán még egy idézet: „Várj reám,-s én elmegyek...”

Mikor Anyám elolvasta a levelet, elsírta magát!

-Miért sírsz?-kérdeztem Tőle..

Könnyei közül rám mosolyogva azt mondta:

-Édesapád alindult Haza! -Csak nehogy valami baja essék!

 

Én nagyon megörültem,-és azt hittem,- mindjárt itthon is lesz.

Attól a naptól kezdve minden esti imádságba bevettük,- hogy Édesapámat a Jó Isten vezesse haza! És ezt már én is mondtam,- nem csak az AMENT.

 

DE SOKÁIG NEM TÖRTÉNT SEMMI:

Legfeljebb katonák jöttek,-katonaszökevényeket kerestek.

 

Aztán az egyik este nagy sürgés-forgás lett a házban. Egy rongyakba burkolt, sovány,-legyengült ember kopogtatott be,- aki nem más volt,- mint az APÁM!

 

Hazatalált! -De mennyi szenvedés,- bujkálás és ezer veszély kísérte útját!

-És még mennyi várt rá itthon!

 

Így a család úgy döntött,- hogy senkivel nem tudatják,-és azon tanácskoztak,-hová kéne „eldugni” a szökevényeket kereső katonák elől.

 

-Aznap éjjel a padlásra ment fel:-Ott töltötte az éjszakát. Anyám is ott volt Vele. Megfürdette,- a tetveket kiszedte belőle,- és tiszta ruhát kapott.

 

Másnap engem elküldtek egy levéllel a „másik nagymamámhoz”,- hogy vigyem el. Ők a város másik végében laktak. Megengedték,- hogy egész nap ott maradjak:

-Csodálkoztam is rajta,-mert eddig nem igen fordult ilyen elő.

 

Csak késóbb értettem meg,- miért volt erre szükség:

Búvóhelyet építettek Apámnak,- és nem szerették volna,- ha „elkotyogom” valahol.

 

Így hát fogalmam se volt,- hogy Apám már itthon volt,-és nem is volt tőlem messze! Hiszen az ágy alatti veremben húzta ki a FELSZABADULÁSIG,

ÉS AKKOR TALÁLKOZTAM először Vele,

amikor az orosz katonák a kenyeret kezdték osztani Nekünk.

 

Mert akkor már Ő is elő mert jönni a „veremből”,- és Ő is odajött,

ahol a katonákkal beszédbe is elegyedett! Mert Ő még oroszul is tudott!

Hiszen éppen elég időt töltött a fronton,- volt ideje megtanulni.

 

Amikor hozzám lépett,- énŐt néztem,- Ő meg engem:

És megismertem! -A képről,- ami a falon lógott:-Csak ott szebbnek nézett ki!

 

-Édesapám!-Szakadt ki belőlem a kiáltás,- és örömömben sírva fakadva átöleltem a térdét. Ő felemelt,- sokáig nézett,-és még a szeméből a könnye végigcsorgott borostás arcán,- azt mondta:

-De nagy fiú lett az Én „kicsi fiam”!

 

-És megcsókolt,- addigra Anyám is ott volt,- és minhárman öleltük egymást,- és bíztunk abban,- hogy ez után az életünk jobbra fordul.

 

Így ismertem meg az Apámat. Azért írtam ezt a részt Én,

mert a a „kicsinek” erről fogalma se volt..

Ő csak átélte,de én MEGÉRTETTEM:

 

Történelemformáló idők voltak azok az évek.

 

Szerző: Szilárd bácsi  2008.12.02. 12:23 6 komment

Címkék: napló

A bejegyzés trackback címe:

https://szilardba.blog.hu/api/trackback/id/tr25799543

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ködember 2008.12.02. 14:31:54

Nagyon remélem, hogy soha többé nem kell egy kisgyereknek ezt átélnie, mint neked! Csak remélhetjük, hogy most már ez mindig igy lesz, mégha néha göröngyösen, de biztossan ! Minden család akkor család, ha a feje otthon van!

tassi 2008.12.02. 15:41:04

Én is remélem,hogy nem ismerjük meg soha többé,azokat az érzéseket,hiányokat,amit az a kisfiú megélt.

julika · http://julika 2008.12.02. 16:22:26

Szilárdbá"nagyából már tudod a multamat nekem 2éves koromig volt édesapám,igaző nem a háboru miatt hagyott itt,de ha tudnátok hányszor állmodtam róla hogy nekem is van.Köszönöm az irásaid !

csizmácska 2008.12.02. 16:32:15

Szép.érzelemgazdag történet.

Kozákné Cirbik Katalin · http://engedjbe 2008.12.02. 19:57:04

Szilárdbá keserves évek lehettek és egy gyereknek átélni szörnyű.Szegény nagymamám a férjét,a fiát és az ostrom alatt született unokáját veszítette el.Míg élt(hála istennek 95 éves koráig)nem ment többé férjhez,annyira ragaszkodott nagypám emlékéhez.Sokat mesélt azokról az évekről,a rettegésről,a félelmekről.A német katonák elől való bújkálásról.Soha többet meg ne történjen,ezt kellene mindenkinek éreznie.

Vegyi61 2008.12.02. 20:35:18

Nem vagyok sírós fajta, de most kicsordult...
süti beállítások módosítása