Magasabb szempontból tanár úr.


 

 Valamikor  olvastam   Jan Drda:Magasabb szempontból tanár úr.  című  regényét,  ami  még  ma  is  emlékezetemben  van. Legalábbis  néhány  részlete. Egy  gondolat  bujkált bennem az éjjel: A régen olvasott  regény-alak  bukkant  fel  emlékezetemben. Nem  mai  történet.  A  II. Világháború  idején  játszódott. Csak  emlékképekben  él  bennem,  de  ha  belegondolok:  Akár  ma  is történhetne. -Vagy  holnap. Hiszen  arrafelé  halad  az  ország  szekere, ahol  ilyen  dolgok  már  egyszer  megtörténtek.

Ki volt a Tanár Úr? Egy vidéki gimnázium tanára. Becsületes Ember, akinek volt erkölcsi tartása, voltak elvei, amiket olykor „magasabb szempontból” nem tartott be. Tanítványai a „magasabb szempontjai” miatt csúfolták Magasabb szempontból tanár úrnak.Történt egy napon, hogy az osztály két tanulója belekeveredett valamilyen háborúellenes  cselekedetbe,  ami  a  Gestapónak  nem  tetszett. Két  „fogdmeg”  beállított  az  órára  és  el  akarta  vinni  a  két  tanulót. A  tanár  úr  nem  hagyta.

Az igazgatóval tért vissza a két SS-katona, akinek  a  segítségével  elvitték  a  fiúkat.  Az osztály néma csenben, megszeppenve ült: - Akár  ők  is  sorra  kerülhettek  volna. A tanár úr az ablak előtt állva nézte, mint tuszkolják a fiúkat a ponyvás teherautóra. Most is kimondta, amit gondolt: „Magasabb szempontból Én is megtettem volna.”

 Meglepte, hogy  a  máskor  hallott  kuncogást  nem  hallja. Még  az  egyetlen  légy, ami a teremben volt, sem zümmögött: Ő is meglepődött a látványon. Megfordult: Ott állt vele szemben az osztály vigyázz-állásban, némán. Mindegyikük szemében  a  tisztelet  könycseppje  csillogott. Egymásra  találtak. Soha  többet  nem  gúnyolták  ki  tanárjukat,  akárhányszor  mopndta  is:  MAGASABB  SZEMPONTBÓL

Miért pont Ma jutott eszembe? Ma is időszerű. Minden szinten. Hiszen diktatúra van kialakulóban, van sok Ember, aki tudja, hogy nagy a veszélye, hogy  megvalósul,  de  addig még nem jutott el,  hogy  felfogja:   ÖSSZE  KELL  FOGNI!  Ahhoz  pedig  az  „elvekből”  engedni  kell. Ha  másért  nem,  hát  „magasabb  szempontból”  nézve.

Erre a mult század nagy költői is felhívták a figyelmet. Ki rövidebben, ki hosszabban  kifejtve. József  Attila  elég  röviden  szólt,-  de  velősen. Még  „szabadon”.

József Attila -(NE LÉGY SZELES...)

Ne légy szeles.
Bár a munkádon más keres -
dolgozni csak pontosan, szépen,
ahogy a csillag megy az égen,
ugy érdemes.

Radnótinak nehezebb volt kifejezni gondolatait. Rá vigyáztak,  nehogy  megszökjön  rabtartóitól. Mégis megtalálta a módját, hogy leírja gondolatait,  ha  töredékekben  is.

Radnóti Miklós: Töredék   


 

Oly korban éltem én e földön,
mikor az ember úgy elaljasult,
hogy önként, kéjjel ölt, nemcsak parancsra,
s míg balhitekben hitt s tajtékzott téveteg,
befonták életét vad kényszerképzetek.


Oly korban éltem én e földön,
mikor besúgni érdem volt, s a gyilkos,
az áruló, a rabló volt a hős, -
s ki néma volt netán s csak lelkesedni rest,
már azt is gyűlölték, akár a pestisest.

Oly korban éltem én e földön,
mikor ki szót emelt, az bújhatott,
s rághatta szégyenében ökleit, -
az ország megvadult, s egy rémes végzeten
vigyorgott vértől és mocsoktól részegen.

Oly korban éltem én e földön,
mikor gyermeknek átok volt az anyja,
s az asszony boldog volt, ha elvetélt,
az élő irigylé a férges síri holtat,
míg habzott asztalán a sűrű méregoldat.

Oly korban éltem én e földön,
mikor a költő is csak hallgatott,
s várta, hogy talán megszólal újra -
mert méltó átkot itt úgysem mondhatna más, -
a rettentő szavak tudósa, Ésaiás

Ma más a helyzet. Ma élhetnénk szabadon, építhetnénk az új Magyarországot, amit a  rendszerváltáskor elkezdtünk, de ki tudja, mikorra  sikerül  felépíteni? Az  is  kérdés,  mi lesz belőle? A  jelen  állás  szerint  inkább  diktatúra,  mint  demokrácia  készül. Legalábbis az új Alkotmány és minden törvény erre enged következtetni. Ezért lenne  itt az ideje az ébredésnek és  az  összefogásnak. Nem  lenne  szabad minden  pártnak,  civil szervetetnek a saját elveihez annyira ragaszkodni.  A cél szentesíti az eszközt!   mondja a közmondás. -Háborúban  csak  egyenlő  fegyverzettel  lehet  eredményesen  felvenni  a  harcot!Parittyával  nem  lehet  ágyú  ellen  eredményt  elérni.

Találtam egy jellemző verset a mai korra. Az  író  nem  ismeretlen. Már  hallottam  tőle néhány verset, egyet akkor,  amikor  valamelyik  ünnepünkön  szavalták  versét.

-Ezt  Radnóti  után  írta,  -  szabadon,  de  nagyon  találóan.

Orbán Ottó: Töredék


Oly korban éltem én a földön,
mikor a majom visszaszállt a fára,
a százrészes tévédrámák közé,
hol a hős daliás menedzser, lő, sose fél,
s az elhagyatott nő könnyek közt kefél.

Oly korban éltem én a földön,
mikor Elektrát elektronikába
úsztatta át a nagy képmutató;
világképén a Föld roppant vegyesbolt –
vehetsz Wilkinson pengét s Knorr levesport!

Oly korban éltem én a földön,
mikor a hajló nádszál volt a mérték,
és Siker a mi Urunk-Istenünk,
és prófétája a nézői pontszám,
és híg szar gyűlt a kincseskamra polcán.

Oly korban éltem én a földön,
mikor az ember egy fotelben ülve
rágcsált, sörözött, lazított, butult,
s mint akit magába új vízözön nyel,
bámulta saját vesztét mély közönnyel.

Oly korban éltem én a földön,
mikor a Guttenberg-galaxist mikrofilmre vették,
betűivel meg pókereztek, és a főhelyen
egy világító szemétláda állt,
s élő adásban látta az emberiség a Nagy Agyhalált…

 

Nem  tudom,  lesz-e  értelme  ennek  az  írásnak, de  ha  csak  minden  tizedik  ember magára ismer és  tesz a  „Viktatúra”  kialakulása  ellen  legalább  annyit,  hogy  még  két emberrel megértteti, mit  jelent  „magasabb  szempontból”  felülírni  az  elveinket,  már  megérte!

 És  ha  lesz  kinek  „élére  állni”  ennek  a  harcnak,  az  eredménye  sem  lehet  kétséges.  Talán  jól  szemlélteti  a  helyzetet  az  a  „fricskának”  szánt  dal,  ami  azóta  a  Nép  száján  óhajként  naponta  megszólal  valahol...

 https://www.youtube.com/watch?v=z_S71K4V13g

 De  egy  kis  nyugalom  sem  ártana  már.

 https://www.youtube.com/watch?v=x7meKUNS4Hg&feature=related

 

Remélem,  lesz  még  béke  az  olajfák  alatt!

-És  akkor   LESZ  MÉG  ÜNNEP    a  Mi  utcánkban!

 

Szerző: Szilárd bácsi  2011.04.04. 11:49 5 komment

Címkék: blogok politika elemzés

A bejegyzés trackback címe:

https://szilardba.blog.hu/api/trackback/id/tr182798392

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bohmjo 2014.12.21. 14:25:10

Gratulálok! A szívemből szólt. Ez az elbeszélés már lassan 50 évvel ezelőtt nekem is bevésődött. Én a múlt század hatvanaséveiben használt gimnáziumi Szóveggyűjteményben találkoztam vele. Nem nagyon fontos, de a kulcsmondat emlékrzetem szerint így hangzott: "Én is helyeslem a Heidrich ellen elkövetett merényletet" Nekem az életemet határozta megez a történet: Nagyrészt emiatt lettem magyartanár.

VoluntartistA 2014.12.31. 12:33:45

A Heidrich elleni merényletről szólva a Tanár úr (az én emlékeim szerint) ezt mondta:
"Magasabb erkölcsi szempontból; a zsarnokot meggyilkolni nem bűn."
Ezután jött a néma vigyázzállás. Sokszor eszembe jut.

invalid user name 2018.08.20. 22:28:47

a néma barikád, ez volt a címe, nem?

Széna Náthán 2018.08.25. 10:36:41

Szilárd bácsi!
A Drda mű nekem is nagy élmény volt nyolcadikos koromban, 1965-ben; és valószínűleg ugyanazért, amiért ma is az lenne.
Sajnos nem találom a nyolcadikos szöveggyűjteményt -- hogy is találnám --, ahol akkor olvastam.

Nem tudna hozzásegíteni valaki egy kópiához?

zgyorfi@erad.com

againerika 2018.12.17. 20:33:06

@Széna Náthán:

www.tankonyv-tanszer.eu/hu/product/Erkolcstan_szoveggyujtemeny_%7C8956.html

Ezt találtam a neten. Ebben a gyűjteményben úgy tűnik, benne van. A jelen politikai helyzet miatt jutott eszembe nekem is ez az írás, úgy keveredtem ide...
süti beállítások módosítása