- Az első szó -

 

Ezt a címet adtam Naplóm következő fejezetének, -ami azért ennél jóval többet jelent.Legalábbis „számomra,”- de talán másokéra is...

 

 

Miután már úgy közlekedtem akadálytalanúl, hogy szinte már a lábam elé se kellett nézni, nagyobb felfedező utakra indultam. Már mindent megismertem, ami kint volt az udvaron. De voltak „titokzatos helyek”- amiken nagy ajtó volt,- és a kilincset még nem értem el...

 

De amikor véletlenül nyitva találtam walamelyiket,érdekes dolgot fedeztem fel: -Rajtunk kívül mások is laktak a házban! Eddig még fel se tünt,- hogy csak úgy „nyüzsögnek az emberek” azon a területen,-ami előlem gondosan el volt zárva: Ott volt a műhely, -ahol a hordókat csinálták! -(ezt csak később tudtam meg,-mert oda nem szólt az „útlevelem”)

 

De egy „nyitott ajtó mögött”- sok ágyat láttam,- és ruhák voltak szétdobálva: Már éppen „rendet akartam rakni”-amikor megszólalt Walaki a hátam mögött:

-Hát te mit keresel itt?

Először azt hittem,a másik énem szólt. Csak az volt gyanus,milyen vastag hangja volt. Megfordultam, és egy hatalmas ember állt előttem:Jóval nagyobb volt,-mint a Nagyapám, én mégse féltem, mert jóságosan mosolygott és azt mondta, miközben ölbe kapott:

-Majd ha már „naagy leszel”- akkor Te is csinálhatsz majd „kishordót”..

Kivitt,- letett az udvaron,- és bezárta az ajtót.

 

Voltak „sikeresebb kalandjaim is”,- amikor senki nem fedezett fel,- és ilyenkor kedvemre rendezkedtem a szobában,amiben szintén laktak,-de jóval kisebbek, minta multkoriban.

 

Mikor már minden zeg-zugot bejártam,-néha az utcára is kimerészkedtem. Csodálkozva láttam: Rajtam kívül is vannak ilyen kicsik,-mint én vagyok..Csak nem mindegyik ilyen,

mert nekem nadrágom volt,- Neki szoknyája..Eleinte nem is akartam „emberszámba venni”,- de amikor „megkínált a nyalókájával,”- rögtön megváltozott a véleményem...

(de erről majd egy „másik alkalommal” mesélek,- mert ez egy kicsit bonyolult!)

 

Visszatérve a „felfedezésekre”,- már rég vártam az alkalmat,- hogy előjöjjek a „farbával:” -Meg kéne szólalnom! -Végre elérkezett a várva-várt alkalom.

 

Már úgyis sok mindenre voltam kíváncsi,- amit nem tudtam kideríteni,- de ha BESZÉLNI FOGOK,- akkor biztos megtudom. Már kíváncsi voltam arra,- ki lehet az a „bácsi”,- aki az ágyunk fölött volt a falon,- és Anyámat ölelte...-Még soha nem láttam.. Meg arra is,- hogy Kik laknak azokban a „szobákban,”- ahol már jártam is,- de csak 1-x találkoztam egy Naagy emberrel,- aki még a Nagyapámtól is nagyobb volt.

 

Ezekre a kérdésekre-amit a Bodrinak már sokszor feltettem, Ő sem tudott válaszolni: Igaz,- nem egyformán szólt:-Amikor a „falon föggő képről” faggattam,bánatos Vaauuuu-val válaszolt,-amiből azt gondoltam,- ez csak valami szomorú történet lehet,- de amikor a „műhelyben dolgozókról kérdeztem,-vidám Vau! Vau! -vakkantással válaszolt..No hiszen,-Ő jól ismerte Őket,- neki „szabad bejárása volt” oda is,- nem úgy,- mint nekem.

 

Halottak napja volt. Engem nem vittek ki a temetőbe,- de Anyám hozott haza „kis gyertyákat”- hogy az ablakban meggyújtsa azokat. Már rég szerettem volna szólni,- most úgy gondoltam,- itt az idő:-Sokáig „forgattam a szót a számban”,- míg kiböktem.

 

-Mammma...

Mivel Anyám elejtette a gyufát ,úgy „,meglepődött”- folytattam:

-Énis akajok gyejtyát !

Anyám annyira megörült,hogy összecsődítette a ház népét,-és azt mondta boldogan:

-Már beszél az én drága kicsi fiam!

-És milyen szépen!

Én ott álltam az ablaknál,-kezemben az előbb leesett gyufával,és azt néztem.

Mindenki örül,-egyik másiknak még a könnye is potyogott..

Nekik is „prudukálnom kellett walamit”,-hát rákérdeztem:

 

-Mijéjt ojan vastag az egyik?

Anyám magához ölelt,- es azt mondta:

-Azt azért fogjuk meggyújtani,- hogy Édesapád épségben hazakerüljön a háborúból!

 

Ezen sokáig gondolkodtam:-Még ezt a szót nem hallottam,- de biztos nem lehet valami jó dolog,- ha még gyertyát is kell gyujtani..-Hirtelen felderült az arcom:

-Az a bácsi az Idesapám,- aki az ágyunk fölött van a képen Veled?- kérdeztem Anyámtól.

 

Ő bólintott, én pedig elvettem a legvastagabb gyertyát,és megpróbáltam meggyujtani.

Anyám elvette tőlem a gyufát,- és közösen gyújtottuk meg .

 

Azon az estén mind megvártuk,- hogy a gyertyák csonkig égjenek. Én is ott maradtam végig,- közben hallottam a felnőttek mormolását. -Imádkoztak. -A végét már én is tudtam,- és együtt mondtam Velük:

 

ÁMEN

 

Szerző: Szilárd bácsi  2008.11.03. 13:19 Szólj hozzá!

Címkék: napló

A bejegyzés trackback címe:

https://szilardba.blog.hu/api/trackback/id/tr47747317

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása